zelf liefde

6 februari 2016

Hou jij onvoorwaardelijk van jezelf? Kan je zonder enig voorbehoud zeggen dat je jezelf accepteert zoals je bent? En hoe weet je dat dan?

Liefde voor je geliefde of kinderen is eenvoudig te herkennen. Je houdt van ze. Je bent graag met ze samen, je kunt met ze lachen, je bewondert hun persoonlijkheid en je leeft met ze mee als er iets met ze aan de hand is. Hun mindere kanten – ongeduld, vaak te laat komen of overal spullen laten liggen – maken niet dat je liefde vermindert. Je houdt onvoorwaardelijk van ze en zorgt ervoor dat ze zich veilig, gesteund en geborgen bij je voelen.

Voor mij was een belangrijk inzicht dat overvloed begint bij zelf liefde en zelf acceptatie. Door niet steeds te focussen op hoe je jezelf kunt veranderen maar jezelf juist toe te staan helemaal te zijn wie je bent, ontstaat enorm veel ruimte en vrijheid. Ruimte om te kiezen voor wat goed voelt en niet per se voor veiligheid of voor wat er van je verwacht wordt. En hoe meer positieve emoties je ervaart, hoe meer je er vervolgens weer aantrekt. Denk alleen maar eens aan het effect als je glimlacht naar vreemden in de bus of op straat. Mensen die oprecht van zichzelf houden pulseren met leven en werken als magneten.

Maar houden van jezelf is gemakkelijker gezegd dan gedaan. Of niet? Het goede nieuws is: ik heb ontdekt dat je zelf liefde kunt leren en dat het nooit te laat is om er mee te beginnen. Het is allereerst een keuze om op deze manier te investeren in liefde voor jezelf jezelf. Als je een volmondig “ja” kunt zeggen tegen jezelf blijkt het vervolgens een soort spier te zijn die je kunt ontwikkelen. Zoals je spieren pas groeien als je genoeg traint, zo groeit ook je niveau van zelf liefde met regelmatig oefenen.

Zorg goed voor jezelf. Geef daar prioriteit aan, ook als je het druk hebt. Koop een lekkere bodylotion en je favoriete thee, maak een wandeling in de natuur of plan een afspraak met de kapper of de schoonheidsspecialist of boek een massage als uitdrukking van liefdevolle aandacht voor jezelf.

Mediteer. Keer je aandacht naar binnen en observeer je gevoelens en gedachten, zonder deze te veroordelen of te willen veranderen. Laat vervolgens gevoelens van waardering, warmte, acceptatie en empathie boven drijven. Soms lukt dat beter als je de gevoelens eerst voor een ander oproept. Visualiseer vervolgens dat je deze gevoelens als een warme douche over jezelf laat neerdalen. Voel hoe dit warme, geborgen gevoel je als een comfortabele deken omhult. Dit kan in het begin wat geforceerd voelen, maar oefening baart kunst!

Word je bewust van je innerlijke criticus. We hebben allemaal een innerlijk stemmetje dat je wijst op de dingen die je volgens hem niet goed hebt gedaan. Probeer dat stemmetje waar te nemen zodra hij opduikt en bedenk hoe je zou reageren als het niet om je eigen handelen, maar om dat van je geliefde zou gaan. Grote kans dat de woorden die je dan gebruikt meer begrip, vriendelijkheid en compassie bevatten dan de woorden die je voor jezelf kiest. Gebruik de woorden die je voor je geliefde zou kiezen voor jezelf.

Sta jezelf je emoties toe. In plaats van de innerlijke druk op te laten lopen en je gevoelens te onderdrukken, erken je de emoties die je ervaart. Emoties geven belangrijke feedback over je realiteit. Door te observeren waar je ze in je lichaam voelt, zonder ze weg te stoppen of er negatief over te oordelen, zal je zien dat ze minder zwaar worden en dat erkenning ze – gedeeltelijk of geheel – laat verdampen.

Beoefen dankbaarheid. In plaats van je te concentreren op wat je allemaal ‘fout’ vindt aan jezelf, leg je de focus bij alle wonderbaarlijke dingen die je met je lichaam kunt doen. En vergeet daarbij niet dat je lichaam niet meer is dan de manifestatie van je échte ik, van je ziel. Je bent geen lichaam, je ziel heeft een lichaam.

Het voelt in het begin wat raar en onwennig. Het kan zelfs boosheid of verdriet losmaken, maar geef niet te snel op. Je zal zien dat het snel verschil gaat maken in hoe je je over jezelf voelt.

Online zijn nog talloze andere oefeningen te vinden, maar deze zijn voor mij erg effectief. Hoe train jij de liefde voor jezelf?

You Might Also Like

Geen reacties

Laat een reactie achter